بازیگران

بهترین فیلم های کوتاه و کتاب های داریوش مهرجویی کدامند؟

داریوش مهرجویی که به تازگی خبر قتل او جامعه هنری ایران را در شوک فرو برد، علاوه بر فیلم های سینمایی و فیلم های کوتاه فاخری که ساخته است، کتاب هایی را نوشته که مطمئنا می توانند برای علاقه مندان به او جذاب باشند. او در زمان تحصیل در آمریکا سردبیری یک مجله به نام پارس ریو را بر عهده داشت و از همان جوانی به نوشتن علاقه مند بود. در ادامه بهترین فیلم های کوتاه و کتاب های نوشته شده توسط داریوش مهرجویی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین فیلم های کوتاه داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در طول فعالیت سینمایی خود ۹ فیلم کوتاه ساخت که پنج فیلم آن قبل از انقلاب تولید شده است. مستند داستانی سفر به سرزمین رمبو (۱۳۶۲) که از زندگی آرتور رمبو (بنیانگذار شعر مدرن فرانسه) روایت می کند، برای تلویزیون فرانسه فیلمبرداری شده است و اپیزود «فرش و فرشته» از سریال «فرش ایرانی». (۱۳۸۵) هرگز صادر نشد. اما قسمت «دختر گمشده» از سریال «قصه های جزیره» و «تهران: روزهای آشنایی» از فیلم دو قسمتی «تهران تهران» در سینماها به نمایش درآمد. «تهران تهران» از سال ۱۳۸۸ در یک نمایش تنها ۱۲۳ هزار بیننده داشت.

 

بهترین رمان های داریوش مهرجویی

  1. به خاطر یک فیلم بلند لعنتی اولین رمان داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۸۷ توسط نشر قطر منتشر شد. داستان با شرح فعالیت های فیلمسازی یکی از هنرجویان فیلمسازی (شخصیت اصلی و راوی داستان) و دوست صمیمی اش حمید میرمیرانی آغاز می شود. سپس در مورد ماجراهای عاشقانه خود با سلما صحبت می کند.
  2. در ویرانه های مغان، دومین رمان داریوش مرجویی، انتشارات قطره در سال ۱۳۹۰٫ مهرجویی در دومین رمان خود سعی می کند با گره زدن افکار در متن روایت خود به این معضل بپردازد که با این همه دشمنی، خشونت و اختلافات مذهبی و اجتماعی می تواند به این معضل بپردازد. ما با عشق با هم زندگی می کنیم؟ آیا می توان بدون مسائل سیاسی از عشق و دین و عرفان صحبت کرد؟ در این رمان دو دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا عاشق یکدیگر می شوند که شامل یک پسر مسلمان ایرانی و یک دختر کاتولیک ایتالیایی تبار است. در تضاد فکر و عقیده، آنها عمیقاً عاشق می شوند و می خواهند تا حادثه خونین ۱۱ سپتامبر با هم زندگی کنند. کاری به سیاست ندارند. آیا سیاست به زندگی و عشق و ایمان این دو عاشق می پردازد؟ در توضیح این رمان می توان گفت: درباره عشق، دین، فلسفه، سیاست، خشونت و… زندگی!
  3. سفر به سرزمین فرشتگان سومین رمان این نویسنده است که توسط انتشارات بناگار منتشر شده است. این رمان داستان زندگی زوجی به نام کسری آریا و همسرش سیما را روایت می‌کند که با دریافت ایمیلی متوجه می‌شوند که برنده جایزه هشت میلیون دلاری شده‌اند. دریافت جایزه به حضور آنها در لس آنجلس، ایالات متحده بستگی دارد. برای همین همه جان خود را می فروشند و می روند آمریکا.
  4. آن رسید لعنتی یکی دیگر از رمان های مهرجویی است که در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد. این رمان داستان زندگی یک کارگردان سینماست. قهرمان داستان که مردی است به نام بهزاد جواد چند سال پیش سریالی برای تلویزیون ساخت که خیلی ها برای این سریال قدردانی می کنند و تلویزیون باید هزینه ساخت سریال را به او بپردازد. به همین دلیل زندگی را تغییر می دهد. خانه‌اش را عوض می‌کند و بدهی‌های خود را به دوش می‌کشد. با گذشت زمان بهزاد متوجه می شود که پول ندارد.
  5. کتاب دو خاطره سفرنامه پاریس عوج کلاب در سال ۹۵ توسط انتشارات بهنگار منتشر شد. این کتاب شامل دو سفرنامه نوشته مهروی است. سفرنامه اول تلفیقی از واقعیت و خیال است و شخصیت ها واقعی نیستند، اگر واقعی هستند، نامشان تخیلی است و داستان سفر (یا به قول مهرجویی تبعیدی خودخواسته) سفر کارگردان به پاریس در سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴٫ یک کارگردان ایرانی برای شرکت و نمایش فیلمش در کن به فرانسه می رود اما به دلیل شرایط بحرانی کشور و تصمیم کانون پرورش فکری، فیلم به جشنواره راه نمی یابد. .
  6. کتاب برزخ ژوری نیز توسط انتشارات بناگر منتشر شده است. مهرجویی در این کتاب از زندگی و تأملات فلسفی و هنری، دغدغه ها، تناقضات و پیگیری های خود می نویسد و کارگردان برجسته ایرانی به عنوان عضوی از هیئت داوران یک جشنواره بین المللی باید به ایتالیا سفر کند. اما پزشکش می گوید تومور مغزی او در حال رشد است و باید هر چه زودتر عمل شود. این مشکل در آستانه این رویداد هنری، او را با پرسشی هستی شناسانه و چالشی مواجه می کند. او این سفر را عمدتاً برای خانواده اش انجام داده و قرار است برای او بیشتر از کار لذت بخش باشد، اما فکر مرگ حتی در درگیری های هنری و جنجال های قضایی، تنگ نظری ها، تعصبات ایدئولوژیک و ناسیونالیستی لحظه ای او را رها نمی کند. و تعصبات برخی از اعضای هیئت منصفه. این رمان جست و جوی زندگی، عشق، حسادت، فلسفه و درگیری های امروزی در فضای مجازی و ابتذال و ابتذال جامعه امروزی است.

ترجمه ها و کتاب های گفت‌وگوی داریوش مهرجویی

مهرجویی کتاب‌های مختلفی را ترجمه کرده است؛

  1. بُعد زیبایی‌شناختی نوشته هربرت مارکوزه (انتشارات هرمس | ۱۳۷۹)
  2. جهان هولوگرافیک: نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم نوشته مایکل تالبوت (انتشارات هرمس | ۱۳۸۵)
  3. غرب واقعی و طفل مدفون به قلم سام شپارد (انتشارات هرمس | ۱۳۸۶)
  4. درس و آوازه‌خوان طاس نوشته اوژن یونسکو (انتشارات هرمس | ۱۳۸۶)
  5. یونگ، خدایان و انسان مدرن نوشته آنتونیو مورنو (نشر مرکز | ۱۳۷۶)

همچنین ۲ کتاب در قالب گفت‌وگوی با مهرجویی به چاپ رسیده است. مهرجویی: کارنامه چهل ساله کتابی است که سال ۹۲ نشر مرکز منتشر کرد که شامل گفت‌وگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی است. همچنین احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما نیز در کتاب موج نو یا سینمای ایران چگونه دگرگون شد نیز گفت‌وگو مفصلی با داریوش مهرجویی انجام داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا