بهترین فیلم های کریستوفر نولان
کریستوفر نولان را می توان به راحتی یکی از محبوب ترین کارگردانان قرن ۲۱ دانست. در این مقاله ، بهترین فیلم های نولان را دسته بندی می کنیم.
کریستوفر نولان در یک استودیو فیلم سازی بزرگ جلوی دوربین ایستاده است
برای کسانی که دوست دارند وارد دنیای و داستانهای فراتر از تجربه روزمره شوند و حجم عظیمی از معجزات خیالی را تجربه کنند ، سینما کریستوفر نولان یکی از بهترین مقاصد ممکن است. فیلمهای او گاهی دارای ویژگیهای مثبتی هستند که چه در مورد آنها پذیرفته شود و چه نپذیرند ، حتی در بین بسیاری از بزرگترین و به یاد ماندنی ترین فیلمهای جهان نیز به سختی می توان آنها را پیدا کرد.
در میانه آنچه برای اثبات تأثیر غیرقابل انکار کارگردان انگلیسی کافی به نظر می رسد ، مقایسه مداوم او با اسطوره های تاریخ سینما ، حتی توسط مخالفانش است. او کارگردان معروفی محسوب می شود که تماشاگران را در فیلم هایش غوطه ور می کند.
بدون شک سینمای کریستوفر ادوارد نولان یکی از معدود سینماهای امروزی است که واقعاً هویت منحصر به فردی دارد. این واقعیت که او موفق به ایجاد تنها چند مدل سینمایی شد ، با ایجاد ۱۱ فیلم بلند (از دنبال کردن تا تنت) در ۵۰ سالگی ، نشان می دهد
که او به جایگاهی رسیده است که کارگردانان ماندگار بر آن تکیه می کنند. با این حال ، بسیاری از کارگردانان و کارشناسان مانند تام شان معتقدند که او مدت ها پیش به این مقام رسیده است.
کریستوفر نولان که اخیراً پنجاهمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت ، در ۱۱ فیلم بیش از ۵ میلیارد دلار فروش داشته است. اما فقط او نیست که هفتمین کارگردان پرفروش تاریخ سینما شود. بلکه وقتی به همه افراد ۱ تا ۱۵ نفر در لیست پرفروش ترین کارگردانان نگاه می کنیم ، با شخص دیگری روبرو نمی شویم که درصد قابل توجهی از کار او شامل فیلم های اصلی است.
بهترین فیلم های کریستوفر نولان
شوالیه تاریکی برمیخیزد (The Dark Knight Rises)
- کارگردان: کریستوفر نولان
- بازیگران: کریستین بیل، تام هاردی، ان هاتاوی
- سال انتشار: ۲۰۱۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۴ از ۱۰
قسمت پایانی سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان، بدترین فیلم او با اختلاف بسیار زیاد است. نکتهای دربارهی شوالیه تاریکی برمیخیزد وجود دارد و این است که این فیلم، هم خیلی خوب است و هم خیلی بد. این فیلم به طرز قانعکنندهای شروع میشود و به نولان و نویسنده همکارش، جاناتان نولان این امکان را میدهد تا تصویر کاملا متفاوتی از بتمن را به نمایش بگذارند و بروس وین با بازی کریستین بیل بازمیگردد تا در قالب مبارزات او، شاهد سکانسهایی هر چند کوچک اما سرگرمکننده باشیم. ان هاتاوی هم در نقش زن گربهای فراتر از انتظار ظاهر میشود اما به محض اینکه طرح اصلی بین اجرا میشود، فیلم شروع به فروپاشی میکند. حفرههای منطقی بزرگی در فیلم وجود دارند، مثلا جوزف گوردون لویت که میداند بروس وین بتمن است اما او یا ریچل به گونهای برخورد میکنند که انگار خبر ندارند. روایت آن به طرز باورنکردنی پیچیده است، به طوری که نولان به نوعی بیانیه خود درباره اشغال وال استریت را نیمهکاره رها میکند و در این حین، یک شهر کامل، برای ماهها در قرنطینه است، زیرا برخی میگویند که ضدقهرمان فیلم یک بمب دارد.
فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های حادثه ای
این اثر، یک فیلم کمیکبوکی است. لازم نیست همه چیز منطقی باشد اگر فقط نیمه دوم فیلم کمی جالبتر مطرح میشد، این حفرههای منطقی از بین میرفت. دومین حفره فیلم این است که چگونه افراد ضدقهرمان فیلم یک شهر را به مدت پنج ماه گروگان میگیرند بدون این که فعالیت خاصی در آن رخ دهد و ما هنوز واقعا نمیدانیم چرا بین همه این کارها را انجام میدهد، زیرا اقدامات او کمترین تأثیر را در روند ضدقهرمان فیلم دارد. تام هاردی یکی از جذابترین شخصیتهای سینمای هالیوود است که انگار توسط یک شخصیت ضعیف دیگر با مانع روبهرو شده است اما به راحتی کاریزما و شخصیت او را از بین میبرد. سرعت فیلم کمی پایین است و تالیا باید کمی زودتر معرفی میشد تا وجهه احساسی فیلم را پررنگتر کند و پیچش فیلم هم درباره افشای هویت جان بلیک بیفایده است. کریستوفر نولان مسیر خاص خودش را دارد اما میتوان گفت که این فیلم از سهگانه نولان صرفا در جهت جذاب مخاطب ساخته شده و از لحاظ روایی، خیلی مناسب نیست.
از نظر بصری، شوالیه تاریکی برمیخیزد حداقل پویا است، زیرا نولان و فیلمبردار او، والی فیستر، بار دیگر تصاویری فوقالعاده را ایجاد میکنند. توانایی فنی نولان را نمیتوان انکار کرد اما از نظر داستانگویی، شوالیه تاریکی برمیخیزد بزرگترین اشتباه وی است.
تلقین (Inception)
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی
ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی ـ تخیلی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: لئوناردو دیکاپریو (Leonardo DiCaprio)، جوزف گوردون لویت (Joseph Gordon-Levitt)، الیوت پیج (Elliot Page)
مدتزمان: ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۷ از ۱۰۰
درباره تلقین، از بهترین فیلم های کریستوفر نولان
تلقین ماجرای سارقی است ماهر بهنام دام کاب، اما نه سارقی معمولی. او میتواند در آسیبپذیرترین حالت ذهن انسان، یعنی در رؤیا، رازهای ارزشمندی را که در اعماق ناخودآگاه نهفتهاند بدزدد. این مهارت کاب را به شخصی سرشناس و مشهور تبدیل میکند و نظر برخی را به او جلب میکند. کسی به او پیشنهاد غیرممکنی میدهد: اگر بتواند بهجای سرقت افکار، فکری به ذهن دیگری تلقین کند، زندگی ازدسترفتهاش را به او بازخواهند گرداند. کاب، بههمراه تیمی که برای این کار انتخاب میکند، پیشنهاد را قبول میکند. منتها پای دشمن خطرناکی در میان است که این تیم و اهدافشان را تهدید میکند؛ دشمنی که فقط کاب میتواند حضور آن را حس کند.
فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های اکشن روز دنیا
نظر مخاطبان و منتقدان راجعبه فیلم تلقین
تلقین یکی دیگر از فیلم های نولان است که خود او فیلمنامهاش را نوشته است. درام مهیج و تأملبرانگیزی که با فروش جهانی مبلغی بالغ بر ۸۰۰میلیون دلار، از بهترینهای سال شد و راجعبه آن، اظهارنظرها و بحثهای بسیاری مطرح شد و درگرفت. جوایز و افتخاراتش هم کم نبوده است و از این حیث نیز، در میان فیلم های کریستوفر نولان متمایز است. ۴ جایزه اسکار و نامزدی در ۸ بخش دیگر از جمله جوایزیاند که کریستوفر نولان با فیلم تلقین دریافت کرد.
حیثیت (۲۰۰۶ – The Prestige)
فیلم پرستیژ یا حیثیت یکی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان است که به عقیده بسیاری از منتقدین بهترین فیلمنامه و داستان را در میان فیلم های این کارگردان داشته است.
نولان از آن چه در یادگاری به دست آورده بود استفاده کرده و توانست پا را یک قدم جلوتر بگذارد. تم فیلم به خوبی با موضوع، دنیای مرموز شعبده بازی و جادو، فیلمسازی و سبک خاص نولان در هم پیچیده شده و اثری ماندگار در سینمای هالیوود به جا گذاشته است.
بی شک درخشش دو بازیگر مشهور یعنی کریستین بیل و هیو جکمن در موفقیت حیثیت بی تاثیر نبوده و به طور کلی بازیگری، فیلمبرداری، طراحی تولید، لباس، فیلمنامه و دیگر عوامل همه عالی از آب درآمده است.
حیثیت داستان رقابت دو جادوگر حرفه ای را بیان می کند که هر یک شخصیت پیچیده ای داشته و از تمام توان خود برای غلبه بر دیگری استفاده می کند، در طول فیلم به سوالات مهمی درباره زندگی، مرگ، شغل، زمان، جادو، حافظه و تعهد پرداخته می شود … تعهد به دیگران، خانواده، دوستان و همچنین شعبده بازی!
مایکل کین و اسکارلت جوهانسون از دیگر بازیگران این فیلم هستند و فیلمنامه آن توسط کریستوفر و جاناتان نولان نوشته شده است.
دانکرک (Dunkirk)
کشورهای سازنده: انگلستان، هلند، فرانسه، آمریکا
زبان: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی
ژانر: اکشن، درام، تاریخی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: فیون وایتهد (Fionn Whitehead)، بری کیوگن (Barry Keoghan)، مارک رایلنس (Mark Rylance)
مدتزمان: ۱ ساعت و ۴۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰
درباره دانکرک، از فیلم های کریستوفر نولان
ماههای می و ژوئن ۱۹۴۰. ۴۰۰هزار سرباز بریتانیایی و فرانسوی، در شهر بندری دانکرک، در محاصره آلمانها هستند. نیروهای آلمانی در جنگ هوایی برتری دارند. سربازان انگلیسی و فرانسوی مدام زیر بمباران هواپیماهای آلمان در انتظار معجزهای برای نجاتاند. معجزهای که فداکاری و شجاعت میتواند به رخداد آن کمک کند. همین اتفاق هم میافتد و حتی برخی از مردم شهرهای نزدیک هم برای نجات این سربازها به نیروی دریایی متفقین میپیوندند و با قایقهاشان روانه دانکرک میشوند.
فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های انگیزشی جهان
نظر مخاطبان و منتقدان راجعبه فیلم
با تماشای دانکرک میتوانید شاهد یکی از وقایع تاریخی جنگ جهانی دوم باشید؛ آن هم از دید سربازان و مردم معمولی که جنگ را با تمام وجود تجربه کردهاند. پایبندی به وقایع تاریخی جنگ و گروه بازیگری مستعد از جمله نکات مثبتیاند که برای فیلم برشمردهاند.
میان ستارهای (Interstellar)
- کارگردان: کریستوفر نولان
- بازیگران: متیو مک کانهی، آن هاتاوی، مت دیمون
- سال انتشار: ۲۰۱۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۶ از ۱۰
میانستارهای ناامیدکنندهترین فیلم کریستوفر نولان است. پس از اتمام سهگانه شوالیه تاریکی، فیلمساز قصد داشت با یک حماسه علمیتخیلی، افقهای خود را بیشتر گسترش دهد. نولان سعی کرد با گنجاندن رابطه پدر و دختر، محدوده احساسی خود را افزایش دهد. مانند شوالیه تاریکی، این فیلم نیز، هم خیلی خوب است و هم خیلی بد. البته بهتر است بگوییم در مواقع اوج خود، عالی به نظر میرسد. ساخت جهان از منظر آینده نزدیک زمین و با صحنههایی جدید، فوقالعاده است و فیلمبردار فیلم، هویت ون هویتما و طراح تولید، ناتان کرولی، طیف وسیعی از مناظر مختلف را ارائه میدهند که فیلم را از نظر بصری پویا نگه میدارد. در این اثر، اجرایی فوقالعاده عالی از متیو مک کانهی را شاهد هستیم و حرفهایترین آثار آهنگساز معروف، هانس زیمر را میشنویم.
مشکل میانستارهای، در واقع نیاز به یک پیچش داستانی در آخرین لحظه است تا برای مخاطبان، تعجبآور باشد و ورود و خرابکاریهای بعدی دکتر مان با بازی مت دیمون، مشکلی است که فیلم قادر به بازیابی آن نیست. استعاره فیلم آنقدر واضح است که تمام تأثیر خود را از دست میدهد و چرخش فیلم در نهایت به یک مسیر منحرف میرود که داستان به آن نیازی ندارد. قلب تپنده و عاطفی میانستارهای، کشمکش درونی کوپ بین تمایل برای ملاقات مجدد با خانوادهاش و گسترش نسل بشر است و هرکاری که از دستش برآید برای تحقق این دو هدف انجام میدهد. حضورمان تنها برای غافلگیری تماشاگران است و تا حدودی از درگیری احساسی داستان میکاهد.
علاوه بر این، هنگامی که کوپ سرانجام نزد دخترش باز میگردد، فقط پنج دقیقه را قبل از بازگشت به فضا، با او می گذراند. کل فیلم درباره کوپ است که میخواهد دخترش را دوباره ببیند و قطعا میبایست او را در تمام لحظات آخر فیلم در کنار دخترش میدیدیم اما نتیجه فیلم در خدمت موضوع نیاز انسان به گسترش دامنه خود است و وجهه احساسی فیلم تضعیف میشود که به نظر درست نیست.
با این وجود، تقریبا دو سوم اول فیلم به طرز شگفتانگیزی جذاب و مبتکرانه است، به طوری که نولان ترکیبی دیدنی از جلوههای کاربردی و بصری را برای ارائه مناظر فضایی ارائه میدهد. بازیگران نقش مکمل هم مانند ان هاتاوی، بسیار خوب هستند، مخصوصا در قسمتی که یک مونولوگ فوقالعاده را درباره عشق و علم بیان میکند که همین موضوع دوباره عملکرد آخر و بسیار ناامیدکننده فیلم را پررنگ مینماید. بنابراین در حالی که فیلم خیلی فوقالعاده نیست اما به هر حال یک اثر قابل توجه است و در کارنامه نولان بهعنوان یک فیلم جذاب باقی میماند.