بهترین فیلم های ایرانی اکران شده

بهترین فیلم های سینمای ایران [لیستی که ارزش دیدن داره!]

در سال های اخیر ، بسیاری از منتقدان می گویند سینمای ایران مهم ترین سینمای ملی جهان بوده است. به ویژه در بیست سال گذشته ، بسیاری از جشنواره های بین المللی فیلم ، کارگردانان و منتقدان مشهور از فیلم های ایرانی و سینمای ایران تمجید کرده اند و فیلم های ایرانی ایرانی به دلیل موفقیت هنری ، مفاهیم جالب و داستانهای دراماتیک و تأثیرگذار ، جوایز مختلفی را از آن خود کرده اند.

در اینجا می خواهیم ۴۰ فیلم زیبا و تاثیرگذار از سینمای ایران را به شما معرفی کنیم که باید تماشا کنید. این فیلم ها دسته بندی خاصی ندارند و باید به امتیاز آنها توجه کنید.

احتمالاً عبارت سینمای اجتماعی را بارها و بارها شنیده اید. در سینمای ایران به درام ها و ملودرام هایی که شخصیت ها در خارج از محیط خانواده با بحران روبرو هستند و تحت تأثیر جامعه بیرونی قرار گرفته اند ، فیلم های اجتماعی گفته می شود.

تا آنجا که از واژه ژانر اجتماعی گاهی برای توصیف چنین فیلم هایی استفاده می شود. با توجه به اینکه اکثر تولیدات سینمایی ایران از آن دسته فیلم های اجتماعی تشکیل شده است

که در آنها درمان مشکلات و دغدغه های اجتماعی بر درام و قصه گویی ارجحیت دارد ، این س arال مطرح می شود که میزان تولید سینمای ایران از نظر مشکلات تا چه اندازه است. و آیا مشکلات اجتماعی موفق بوده است؟

لیست بهترین فیلم های سینمای ایران

جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹) – IMDB: ۸,۵

blank

سیمین می‌خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند…

شنای پروانه

شنای پروانه

شنای پروانه یک فیلم ایرانی به کارگردانی و نویسندگی محمد کارت است که در سال ۱۳۹۹ توسط سرویس‌های تماشای آنلاین اکران شد. حسین دوماری و پدرام پورامیری در امر نویسندگی کارت را همراهی کردند. وظیفه تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده رسول صدرعاملی قرار داشت.

فیلم شنای پروانه تحسین گسترده منتقدان را به همراه داشت و در زمینه‌های کارگردانی، فیلم‌نامه و بازی گروه بازیگری مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم طی جشنواره فیلم فجر در ۱۴ بخش نامزد دریافت سیمرغ شده بود که در ۶ بخش ازجمله بهترین فیلم از دید تماشاگران موفق به کسب این جایزه شد.

ازجمله بازیگرانی که در فیلم شنای پروانه به ایفای نقش پرداختند می‌توان به جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، مه‌لقا باقری، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری، آبان عسکری و پانته‌آ بهرام اشاره کرد. این فیلم حدود ۳٫۵ میلیارد تومان فروخت.

خلاصه داستان فیلم شنای پروانه بدین شرح است: پروانه به گاراژ صافکاری برادرشوهرش حجت می‌رود و از او می‌خواهد تا جلوی همسرش هاشم را بگیرد. هاشم به دلیل فیلمی که از شنای پروانه در استخر در فضای مجازی پخش شده ‌است، همراه با نوچه‌هایش برای انتقام‌جویی به استخر رفته و مشغول تخریب آن می‌شود. در راه بازگشت از استخر، هاشم پروانه را با ضرباتی می‌کشد.

لانتوری (۱۳۹۴)

باران کوثری و نوید محمدزاده در نمایی از فیلم لانتوری

اسیدپاشی متاسفانه یکی از مخوف‌ترین پدیده‌ها در سطح کشور ماست که با وجود قدمتی طولانی، در دو دهه‌ گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است. همین موجب توجه گسترده‌ فعالان اجتماعی به این مسئله و البته قربانیان اسیدپاشی شد که برای درمان و بازگشت به زندگی نیاز به صرف هزینه‌های سنگینی دارند. لانتوری شاید مهم‌ترین فیلمی است که مستقیما به این موضوع پرداخته و رضا درمیشیان نیز که به‌واسطه‌ ژورنالیستی و دغدغه‌های اجتماعی‌اش شناخته می‌شود، سعی کرده تا با الهام پروند‌های مشهوری که طی سال‌های گذشته در این زمینه تشکیل شده، به روایتی مستقل از نمونه‌های واقعی برسد. البته در لانتوری فرم‌گرایی و روایت سینمایی به نمایش صرف پدیده غلبه دارد و بخشی از جذابیت‌های فیلم به تلاش برای ساخت یک درام جنایی و همزمان یک مستند ساختگی برمی‌گردد که همین مسئله کمی اصل ماجرا را به حاشیه برده. در هر صورت ساخته شدن فیلم و موفقیت آن در نمایش عمومی باعث شد که معضل اسیدپاشی بیشتر در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد و البته نمایش هولناک و بی‌پرده‌ فیلم می‌تواند مخاطبان را به خوبی مخاطبان را با ذات پلید چنین اقدامی آشنا کند، گرچه فیلم بیشتر از ریشه‌های اجتماعی این پدیده به دنبال نمایش تاثیرات است و سعی می‌کند این بحران را با یک کنش اجتماعی دیگر و فعالیت‌های مدنی در حوزه‌ قصاص پیوند بزند. درمیشیان در فیلم بعدی خود با عنوان مجبوریم که در نوبت نمایش قرار دارد باز هم بر روی یک معضل اجتماعی دیگر دست گذاشته است.

درباره الی (۱۳۸۷) – IMDB: ۸,۲

blank

داستان فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی روایت گر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده اند. دوستان احمد که پس از سال ها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، در تلاش هستند تا همسری را برای او بیابند…

سنتوری

سنتوری

سنتوری یک فیلم ایرانی در ژانر درام است که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های ایرانی محسوب می‌شود که وظیفه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن برعهده داریوش مهرجویی قرار داشت. در امر تهیه‌کنندگی فرامرز فرازمند و در امر نویسندگی وحیده محمدی‌فرد به مهرجویی کمک کردند.

فیلم سنتوری توانست پس از اکرانش تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد و نقدهای مثبتی را دریافت کند. منتقدان این فیلم را به دلیل عملکرد عالی گروه بازیگری، فیلم‌نامه قدرتمند و کارگردانی محشر مورد تحسین قرار دادند. این فیلم طی بیست‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سه بخش نامزد دریافت سیمرغ شده بود که در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی بهرام رادان و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران موفق به کسب این جایزه شد.

ازجمله بازیگرانی که در فیلم سنتوری به ایفای نقش پرداختند می‌توان به بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مائده طهماسبی، نادر سلیمانی، مهیار پورحسابی، سیامک خواهانی، محمد سلوکی، حسن پورشیرازی و صدرالدین حجازی اشاره کرد.

خلاصه داستان فیلم سنتوری بدین شرح است: علی از یک خانواده مذهبی و بازاری است و به سنتور علاقه زیادی دارد؛ وقتی علاقه او آشکار می‌شود، ناچار بین خانواده و سنتور، دومی را انتخاب کرده و از خانواده رانده می‌شود. علی در موسیقی چنان مهارتی پیدا می‌کند که شهره عام و خاص می‌شود و کنسرت‌هایش با استقبال غیرمنتظره‌ای روبه‌رو می شود. علی در اوج موفقیت، عاشق هانیه می‌شود و با او ازدواج می‌کند، اما در غفلت و بی‌توجهی رفته رفته به دام اعتیاد گرفتار شده و سپس بدبیاری‌هایش شروع می‌شود، کنسرت هایش مجوز نمی‌گیرد و ناگزیر برای ادامه زندگی از طریق خواندن و نواختن در عروسی‌ها زندگی را می‌گذراند.

بچه‌های آسمان (۱۳۷۵) – IMDB: ۸,۵

blank

کفش زهرا گم شده؛ برادر بزرگ‌ترش علی آن‌ها را گم کرده است. آن‌ها فقیر هستند و زهرا کفش ندارد تا اینکه یک فکر به ذهنشان می‌رسد: کفش علی را باهم استفاده کنند. آن‌ها پشت در مدرسه منتظر هم می‌مانند، آیا در نقشه شان موفق میشوند؟

گشت ارشاد (۱۳۹۰)

فیلم اجتماعی گشت ارشاد

انتخاب یک فیلم کمدی عامه‌پسند و متعلق به جریان اصلی سینمای ایران در بحث مسائل اجتماعی می‌تواند عجیب باشد اما در نظر داشته باشید که همین مفرح، که البته قسمت اول آن یک کمدی تمام‌عیار به حساب نمی‌آید و جنبه‌های قابل توجهی از درام جنایی را نیز در خودش داشت، شاید مهم‌ترین اثر دو دهه‌ اخیر سینمای ایران است که خواسته یا ناخواسته بحث آزادی‌های مدنی را پیش کشیده. گشت ارشاد پدیده‌ای است که به نیمه‌ دوم دهه هشتاد شمسی برمی‌گردد و فیلم سعید سهیلی را نیز می‌توان واکنشی تند و تیز دانست نسبت به بحث نوظهور آزادی‌های مدنی در آن زمان که حالا یکی از ارکان اصلی در گفتمان سیاسی رایج و دعواهای جناحی کشور است. قسمت اول فیلم به دلیل واکنش‌های اعتراض‌آمیز و فشار رسانه‌ای از روی پرده‌ها پایین کشیده شد اما محبوبیت فیلم بین مخاطبان عام باعث ساخت دو دنباله‌ دیگر برای آن بوده که قسمت سوم همین چند وقت پیش جلوی دوربین رفت.

متری شیش و نیم

metre shish o nim

  • ژانر : درام
  • کارگردان : سعید روستایی
  • نویسنده : سعید روستایی
  • بازیگران : پیمان معادی، نوید محمدزاده، پرنیاز ایزدیار و فرهاد اصلانی
  • فروش گیشه : ۲۷٬۴۷۵٬۳۱۸٬۰۰۰ تومان

 

متری شیش و نیم فیلمی به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان، نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. بعد از ابد و یک روز، این فیلم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده،پریناز ایزدیار و پیمان معادی است.

داستان این فیلم در مورد چند تن از مأمورین پلیس مبارزه با مواد مخدر به سرتیمی صمد (پیمان معادی) که به دنبال فروشندهٔ بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) هستند می‌باشد.

مغزهای کوچک زنگ زده

blank

  • ژانر : درام  –  اکشن
  • کارگردان : هومن سیدی
  • نویسنده : هومن سیدی
  • بازیگران : نوید محمدزاده – فرهاد اصلان – فرید سجادی حسینی – نازنین بیاتی
  • فروش گیشه : ۱۲٬۷۶۶٬۱۸۸٬۰۰۰ تومان

 

 

فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده یک فیلم ویژه در بین عناوین دیگر به حساب میاید و روراست به سراغ مخاطب میرود و بدون هیچگونه اغراق و سیاه نمایی سعی در قبول کردن واقعیت جامع در بین قشری از جوانان و وضعیت خراب حلبی آبادی هاست که باید برای آنها تاسف خود و نگران بود.

هومن سیدی که در این ژانر تبحر خود را بارها نشان داده است و به همه ثابت کرده که نسل جدید فیلمسازان راه خود را پیدا خواهد کرد و حتی در بعضی آثار ممکن است روند ادامه سینما را تغییر دهد و سلیقه بیننده را در دین فیلم تغییر به کا عوض کند، کاری که به سختی قابل انجام است ولی غیر ممکن نیست.باز هم نوید محمد زاده و شخصیت عصبی که با مشکلات روانشناسی که دارد مشکل زیادی به وجود می آورد و این به گونه ای بازی تکراری برای این استعداد جدید سینما به حساب میاید امیدوارم که این بازیگر کمی در بازی های خود و آثار آینده اش به فیلم های با موضوع ها و نقش های جدیدی بپیوندد تا شخصیت های جدیدی از این بازیگر را در سینما به تماشا بنشینیم.

فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده با لیاقت در رتبه ششم لیست پرفروش ترین فیلم های سال ۹۷ قرار گرفت تا شاهد روند موفقیت های فیلم های با ژانر متفاوت با طنز در سینمای ایران باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا