بهترین فیلم های خارجی

بهترین فیلم های روانشناسی [لیستی که حتما باید ببینید!]

فیلم هایی که در این لیست گنجانده شده اند ، فیلم های روانشناسی هستند که روان شخصیت ها و وضعیت احساسی آنها را توصیف می کنند. هدف اصلی این فیلم های افسانه ای بازی با ذهن بیننده است ، نه فقط نمایش خشونت. بیننده باید تصمیم بگیرد که فیلم ها را ببیند یا نه.

همانطور که دیوید لینچ یکبار گفت: “وقتی همه عناصر یک فیلم را افشا می کنید ، اکثر مردم به سرعت متوجه جریان می شوند. من فیلم هایی را دوست دارم که دارای پتانسیل کافی برای رویاها و تفسیرهای متفاوت هستند.

همان‌طور که از اسمشان پیدا است، فیلم‌های مهیج روان‌شناختی در کنار آن حس تعلیق بی‌پایان و القای ترسی متفاوت – نسبت به آنچه در فیلم‌های ژانر ترسناک مشاهده می‌شود – چنان زیرکانه و حیرت‌انگیز به زیر پوست مخاطب نفوذ می‌کنند که شاید تصویر کنیم توسط چندین روانشناس و انسان‌شناس خبره نوشته و ساخته شده‌اند.

هالیوود آثار مهیج روان‌شناختی کم ندارد اما ما در این مطلب تنها به ۱۵ مورد از بهترین‌ها اشاره خواهیم کرد. در هیچ‌یک از موارد اسپویل مهم داستانی وجود ندارد؛ در نتیجه شما با خیال راحت می‌توانید لیست معرفی را به شکل کامل مطالعه فرمایید.

لیست بهترین فیلم های روانشناسی

 راننده تاکسی( Taxi Driver )

برترین فیلم های روانشناسی تاریخ سینما/ راننده تاکسی

امتیاز: ۸٫۳

امتیاز نقد: ۹۴

فیلم سینمایی روانشناسی و جنایی« راننده تاکسی »به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد، هاروی کایتل محصول سال ۱۹۷۶ است و داستان جوان دامپزشکی را روایت می کند که دچار مشکلات روانی است و تصمیم می گیرد تا در شب های نیویورک با یک تاکسی کار کند. راننده تاکسی برنده جایزه نخل طلای فستیوال بین المللی کن شد.

جودی فاستر برنده جایزه بفتای بهترین بازیگر نوپا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. راننده تاکسی توانست در جوایز گلدن گلوب در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد( رابرت دنیرو )نامزد شود. در بخش جوایز اسکار نیز عنوان نامزدی بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین موسیقی را از آن خود کرد.

جان هینکلی جونیور با الهام از این فیلم و برای تحت تاثیر قرار دادن جودی فاستر به جان رونالد ریگان رئیس جمهور ایالت متحده امریکا سوءقصد کرد. مارتین اسکورسیزی در ساخت این فیلم از تکنیک اسلوموشن استفاده کرده است.

راننده تاکسی یکی از هزار فیلمی است که باید قبل از مرگ تماشا کرد. همچنین در لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDb قرار دارد. بازی رابرت دنیرو در راننده تاکسی در لیست صد نقش آفرینی برتر تاریخ سینما قرار گرفته است.

 فیلم The Machinist

ماشین‌چی

machinist/ماشینیست

کارگردان: برد اندرسون

نویسنده: اسکات کوسار

بازیگران: کریستین بیل، جنیفر جیسون لی و جان شاریان

امتیاز متاکریتیک: ۶۱ | امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷

کریستین بیل برای بازی کردن نقش اصلی این فیلم، به طرز قابل توجهی تحسین شد و جایزه‌ها را هم جمع کرد؛ البته باید هم این کار را می‌کرد… با آن بازی‌ای که از خودش نشان داد، خیلی هم عجیب نبود. بیل در این فیلم نقش یک کارگر صنعتی مشکل‌دار را بازی می‌کرد که مشکلات کمبود خواب داشت و همین کمبود خواب باعث شد تا با سرعت خیلی زیادی وزنش کاهش پیدا کند.

در نتیجه این مسائل هم او دچار توهم‌های خیلی زیاد و پارانویا شد و بعد هم در آستانه جنون قرار گرفت. تغییرات فیزیکی بیل که در فیلم The Machinist تقریبا جلوی چشم ما اتفاق افتاد، هم جالب و هم ترسناک است. همه این‌ها از تعهد وحشتناکی که این بازیگر به نقشش داشت نشأت می‌گرفت. زمانی‌که شما این فیلم را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که چقدر آزاردهنده و وحشتناک است.

فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های ماشینی

شکارچی انسان (Manhunter)

بهترین فیلم‌های دلهره‌آور

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: مایکل مان
  • سال ساخت: ۱۹۸۶
  • بازیگران: ویلیام پترسن، کیم گرایست، جوآن آلن و برایان کاکس

«شکارچی انسان» که اولین اثر اقتباسی مایکل مان از رمان اژدهای سرخ نوشته توماس هریس است اغلب به عنوان بهترین فیلم او معرفی می‌شود.

در فیلم شکارچی انسان، شاهد حضور شخصیتی به نام ویل گراهام هستیم؛ یک مامور FBI که برای حل کردن مسئله‌ی قتل یک خانواده، خود در آن حل می‌شود! در واقع ویل قابلیتی دارد که می‌تواند خود را به جای قاتل قرار دهد و از این طریق سرنخ‌هایی را بدست بیاورد، اما آن روی سکه زمانی پیدا می‍شود که او انگیزه‌های قاتل را درک کرده و خود نیز درگیر مسائل روانشناختی می‌شود.

با این وجود ویل از دکتر لکتر کمک می‌گیرد و در همین حین سر و کله قاتل پیدا می‌شود و حتی ویل را برای این حد از همزادپنداری ستایش می‌کند، ولی سرنوشت ویل چه خواهد شد؟ نقش دکتر لکتر در ذهن ویل چیست؟ همین موضوعات شکارچی انسان را به یکی از بهترین فیلم‌های دلهره‌آور و روانشناختی در تمام دوران‌ها تبدیل می‌کنند.

فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های حادثه ای

Se7en (هفت)

اکران: ۱۹۹۵

فیلم‌های مهیج روان‌شناختی

در فیلم جنایی و روان‌شناختی Se7en اثر دیوید فینچر، دو کارآگاه قتل‌های زنجیره‌ای به نام‌های دیوید میلز (برد پیت) و ویلیام سومرست (مورگان فریمن) یک قاتل سریالی اجتماع ستیز اما باهوش را دنبال می‌کنند که قصد دارد با قتل‌های عجیب و معنی‌دار خود (بر اساس هفت گناه کبیره در کتاب انجیل)، پیام‌های مشخصی را به مردم منتقل کند.

در کنار پیت و فریمن، بازیگران مشهور و پرسابقه‌ای نظیر کوین اسپیسی، گوئینت پالترو (مرد آهنی، انتقام جویان، شیوع و…) و اندرو کوین واکر در فیلم سینمایی «هفت» حضور دارند.

این اثر از دیوید فینچر پس از اکران در مراسم‌های مختلف از جمله اسکار، آکادمی فیلم ژاپن، و انجمن ملی منتقدان فیلم نامزد دریافت جایزه شده است.

آزمایش – Das Experiment

blank

یک تریلر آلمانی محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی الیور هیرشبیگل و اجرای موریتز بلیبترو در نقش تارک فهد یا آنچه که بعدها شناخته شد، زندانی ۷۷.

تارک درباره یک آزمایش اجتماعی در یک زندان شبیه سازی شده، خبری را در روزنامه می خواند. باوجود پاداش مالی این آزمایش که شرکت کنندگان می توانند به مدت ۱۴ روز در یک مکان اقامت کنند، او نمی تواند از این پیشنهاد دوری کند. این ۲۰ داوطلب کنجکاو در ابتدا در زندان مجزا شده و سپس باید همانند زندانیان نظارت شوند.

نظارت و مشاهده آنان توسط دانشمندان نشان دهنده تاریک ترین رفتارهای بشری است. هرچه این زندانیان بیشتر تحت نظارت نگهبانان قرار گرفته، قدرت آن ها بیشتر شده و رفتارشان سلطه جویانه تر و بی رحمانه تر می شود. یک فیلم تاثیرگذار که آنچه فیلم را قدرتمندتر می کند، این حقیقت است که فیلم از اتفاقات واقعی برگرفته شده است. این آزمایش که آزمایش زندان استندفورد نام داشت، مطالعه عواقب روان شناسانه تبدیل شدن به یک زندانی یا زندان بان، نامیده می شد

فیلم های پیشنهادی: بهترین فیلم های انگیزشی جهان

رودخانه مرموز( Mystic river )

برترین فیلم های روانشناسی تاریخ سینما/ سکوت بره ها

     امتیاز: ۸

     امتیاز نقد: ۸۴

فیلم سینمایی روانشناسی، جنایی و رمزآلود رودخانه مرموز به کارگردانی کلینت ایستوود و با بازی شان پن,  تیم رابینز,  کوین بیکن,  لارنس فیشبرن و مارسیا گی هاردن محصول سال ۲۰۰۳ است. این فیلم داستان سه مرد را روایت می کند که از کودکی با یکدیگر دوست بودند و وقوع یک اتفاق رابطه شان را دستخوش تغییراتی می کند. رودخانه مرموز در سه بخش بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی نامزد جایزه گلدن گلوب شده و در دو بخش بهترین بازیگر نقش اصلی( شان پن )و نقش مکمل مرد( تیم رابینز )برنده جایزه گلدن گلوب شد.همچنین در سال ۲۰۰۴ در ۴ بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن( مارسیا گی هاردن )، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد جایزه اسکار شده و شان پن و تیم رابینز برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی و بهترین بازیگر نقش مکمل شدند.

رودخانه مرموز در لیست ۱۰۰ سال بفتا…۱۰۰ سال فیلم قرار دارد. همچنین نامزد نخل طلای بهترین فیلم است. کلینت ایستوود سعی دارد تا در این جا هم مانند سایر فیلم هایش نتیجه خشونت را نشان دهد و برخلاف سایر عوامل اعتقاد داشت که چنین داستان مهمی را باید نمایش داد.

فیلم American Psycho

کریستین بیل به همراه یک تبر در فیلم American Psycho

روانی آمریکایی

کارگردان: مری هارون

نویسنده: مری هارون و جنویو ترنر

بازیگران: کریستین بیل، ویلم دفو و جرد لتو

امتیاز متاکریتیک: ۶۴ | امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹

نویسنده‌ای به اسم برت ایستون الیس، رمان منبع این فیلم را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد. داستان این کتاب حول محور یک تاجر روانی و یک قاتل سریالی به نام پاتریک بیتمن می‌چرخد. در این فیلم هم کریستین بیل دوباره نقش شخصیت اصلی که روانی هم هست، بازی می‌کند. باز هم یک جوری در نقش خود فرو رفت و آن را ایفا کرد که باعث شد هم از طرف منتقدان و هم از نظر مالی و فروش فوق‌العاده مورد تحسین قرار بگیرد.

تازه این نقش یکی از بزرگ‌ترین نقش‌های این بازیگر هم حساب می‌شود. کلا مواردی که در این فیلم و ماجراهای قاتل کنار هم قرار گرفته، همه به علاقه خیلی زیادی که بیتمن به موسیقی پاپ دهه ۸۰ داره، اشاره می‌کنند. دیگر لازم نیست به رفتارهایی که این شخصیت و خصوصا بازیگر آن دارند، اشاره کنم که اصلا روانی کننده است.

درمان (Cure)

بهترین فیلم‌های دلهره‌آور

  • کارگردان: کیوشی کوروساوا
  • نویسنده: کیوشی کوروساوا
  • سال ساخت: ۱۹۹۷
  • بازیگران: کوجی یاکوشو، آنا ناکاگاوا و ماساتو هاگیوارا

شاید بهترین اثر هیپنوتیک که در میان بهترین فیلم‌های مهیج و روانشناختی می‌توان پیدا کرد، فیلم «درمان» از کیوشی کوروساوا باشد. این فیلم داستان زندگی یک کارآگاه به نام کوجی یاکوشو را روایت می‌کند که قصد دارد از راز یک سری قتل زنجیره‌ای سر دربیاورد. بعد از وقوع هر قتل، قاتل در صحنه‌ی جرم حاضر می‌شود در حالی که هیچ نمی‌داند که چرا و چگونه این کار را انجام داده است. همچنین تنها وجه اشتراک بین این قاتل‌ها و مقول‌ها فردی به نام مامیا است که حتی او هم نمی‌داند که چه کسی است یا اینکه کجاست.

چیزی که در میان پیچیدگی و تشویش داستانی درمان به وضوح خودنمایی می‌کند، فهم کوروساوا از پدیده هیپنوتیزم است که به خوبی در داستان فیلم حل شده و شک و تردید بینندگان را دو چندان می‌کند.

دیوانه از قفس پرید( One flew over the Cuckoo’s Nest )

بهترین فیلم های روانشناسی در تاریخ سینما- رودخانه مرموز

امتیاز: ۸٫۷

امتیاز نقد: ۸۳

درام« دیوانه از قفس پرید( پرواز بر فراز آشیانه فاخته )» که توسط میلوش فورمن از رمانی به همین نام ساخته شده و محصول سال ۱۹۷۵ است. این فیلم با بازی جک نیکلسون,  لوئیز فلچر,  مایکل بریمن و  براد دوریف، داستان متجاوزی است که برای بررسی سلامت روانی اش به یک تیمارستان انتقال داده می شود. دیوانه ای از قفس پرید، پس از موفقیت در جوایز بفتا توانست

در ۶ بخش بهترین بازیگر نقش بازیگر مرد( براد دوریف )، بهترین بازیگر زن( لوئیز فلچر )، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد( جک نیکلسون )برنده جایزه گلدن گلوب شود. همچنین در سال ۱۹۷۶ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد( جک نیکلسون )و بهترین بازیگر زن( لوئیز فلچر )شد.

دوستان میلوش فورمن او را از ساخت چنین فیلمی منع کرده بودند و عقیده داشتند که بسیار امریکایی است اما وی چنین داستانی را زندگی واقعی می دانست و تصمیم به کارگردانی آن گرفت. دیوانه از قفس پرید در رده بندی فیلم های روانشناسی قرار می گیرد و برای میلوش فومن سه جایزه بفتا، گلدن گلوب و اسکار را به همراه داشت.« رندل پاتریک مک مورفی» یکی از نقش های مورد علاقه جک نیکلسون است و بازی او در اینجا یکی از صد نقش آفرینی برتر تاریخ سینما است.

فهرست کشتار – Kill List

blank

یک فیلم زیبا که از فیلم های ترسناک قدرتمند الهام گرفته است. فیلم هایی چون “مرد حصیری” (The Wicker Man-۱۹۷۳)، “مسابقه با شیطان” و “بچه رزماری” (Rosemary’s Baby). بنابراین این فیلم ناامیدتان نمی کند.

دو سرباز اسبق ارتش، جی (نیل مسکل) و گال (مایکل اسمایلی)، اکنون به عنوان دو مزدور فعالیت می کنند. پس از رو به رو شدن با یک مزدور دیگر، این دو به این نتیجه می رسد که این ماجرا از آنچه که تصور می کردند شوم تر است.

این فیلم دومین فیلم کارگردان انگلیسی، بن ویتلی است که با وجود صحنه های دلخراش فیزیکی و روحی، بیننده را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد.

زمان جرم – Timecrimes

blank

یک تریلر علمی تخیلی اسپانیایی محصول سال ۲۰۰۷، براساس مفهوم سفر در زمان، به کارگردانی ناجو ویگالوندو و بازی کارا الخالده، که با بودجه اندک و بدون وجود جلوه های رایانه ای یا ویژه ساخته شد. یکی از بهترین فیلم های هوشمندانه و پیچیده که به زیبایی تولید شده است.

هکتور (الخالده)، به همراه همسرش در روستا مشغول بازسازی خانه اش است. درحالی که در میان جنگل نزدیک خانه اش یک زن برهنه را می بیند. او به جنگل نزدیک می شود و ناگهان یک مرد خونین و پوشیده از باند با یک قیچی به او حمله می کند. آیا هکتور می تواند از دست این مرد دیوانه فرار کند؟ و اصلا چرا این مرد به دنبال او آمد؟

نمونه ای از این مفهوم سینمایی که هرچه کمتر بدانید بهتر است، که می تواند شما را تا انتهای داستان با خود همراه کند.

 The Shining (درخشش)

اکران: ۱۹۸۰

فیلم‌های مهیج روان‌شناختی

The Shining بدون شک یکی از منحصر به‌فردترین فیلم‌های تمام دوران است. چرا؟ چون نبوغ بی‌رقیب دو هنرمند متفاوت در دو حوزه در آن متجلی است؛ اول از همه فیلم «درخشش» بر اساس کتابی به همین نام اثر استفن کینگ – یکی از برترین نویسندگان تمام دوران – نوشته شده و دوم، به کارگردانی استنلی کوبریک – یکی از برترین کارگردانان تمام دوران هالیوود – راهی سینماها شده است.

«درخشش» داستان یک نویسنده (جک تورنس) را روایت می‌کند که می‌خواهد الکل را کنار بگذارد اما همزمان از مشکلات عصبی رنج می‌برد. او سعی می‌کند با قبول کردن یک شغل جدید بیشتر از گذشته با همسر و فرزندش ارتباط برقرار نماید.

با این حال اتفاقات مختلف جک را از نظر روانی تضعیف می‌کند و وقایعی که در ادامه می‌افتد همزمان ترسناک و حیرت‌انگیز است. در طول فیلم مخاطب همیشه این سوال را می‌پرسد که این اتفاقات عجیب و ترسناک صرفا در ذهن جک است یا واقعیت دارد…

در کمال تعجب، The Shining عملا توسط اسکار نادیده گرفته شد اما خب این فیلم چنان شگفت‌انگیز و تاریخ‌ساز بوده که هنوز هم اهالی سینما، مخاطبان و منتقدان از آن به نیکی یاد می‌کنند.

Shutter Island (جزیره شاتر)

اکران: ۲۰۱۰

فیلم‌های مهیج روان‌شناختی

مارتین اسکورسیزی، لئوناردو دی‌کاپریو، مارک رافلو، بن کینگزلی و میشل ویلیامز از جمله نام‌هایی هستند که یک فیلم سینمایی کم‌نظیر تحت عنوان Shutter Island – که یکی از بهترین فیلم‌های مهیج روان‌شناختی است – را به‌وجود آورده‌اند.

این فیلم که در سال ۲۰۱۰ اکران شد، توسط لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام نوشته دنیس لهان به رشته تحریر درآمده است. جریزه شاتر موفق شده در ۹ بخش در مراسم‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شود.

داستان فیلم در سال ۱۹۵۴ جریان دارد، جایی که تدی دانیلز – سرباز سابق جنگ جهانی و مارشال فدرال فعلی – می‌خواهد یک قاتل مرموز را که از تیمارستان جزیره شاتر گریخته، پیدا کند.

پیچش‌های داستانی و تعلیق‌های فوق‌العاده این فیلم نشان می‌دهد مارتین اسکورسیزی چقدر در ساخت آثار متنوع در ژانرهای مختلف مهارت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا