بهترین فیلم های خارجی

بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما [آپدید جدید ۱۴۰۲]

وسترن از خود سینما شروع می شود و قدمتی به اندازه کل تاریخ این هنر دارد. این نوع سینما کم و بیش با پایان غرب قدیم در اوایل قرن بیستم آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

وسترن در دوران صامت رونق گرفت و با ورود سینما به دوران ناطق بسیار محبوب شد. این ژانر که به شکل کلاسیک و سنتی خود در مرزهای آمریکا توسعه یافت و به کلانترها، سرخپوستان، گاوچران، فضل‌بازان و جنایتکاران می‌پردازد و به دنبال مضامینی مانند انتقام، عدالت، تاریخ ملی، فردگرایی و غیره است. اواخر دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ دوران طلایی خود را شاهد بودیم، اگرچه دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۶۰ دوره ای پربار برای وسترن ها بود.

ژانری تعیین کننده در صنعت فیلم آمریکا، این ژانر پس از چند دهه وارد افول خود شد. اما از آنجایی که وسترن یک ژانر حیاتی برای سینمای آمریکا بود، به تدریج ضد وسترن ها کشف شدند.

ضد وسترن ها وسترن را به عنوان یک ژانر دوباره اختراع کردند و در زمانی که محبوبیت خود را از دست داده بود، این ژانر را احیا کردند.

وسترن های اسپاگتی، وسترن های اسیدی، وسترن های رویزیونیستی و رویزیونیستی، وسترن های استرالیایی، نئو وسترن ها و…

انواعی هستند که عناصر وسترن کلاسیک را به هم ریخته و قوانین جدیدی را برای بقای این ژانر وضع کردند. حال در این مقاله به بررسی چند فیلم مهم این ژانر از جمله وسترن و آنتی وسترن پرداخته ایم.

بهترین فیلم های وسترن

در ادامه لیستی از بهترین فیلم های وسترن را معرفی می کنیم.

فیلم The Good, the Bad and the Ugly

  • کارگردان: سرجیو لئونه
  • ستارگان: کلینت ایستوود، لی وان کلیف، ایلای والاک

فیلم The Good, the Bad and the Ugly

این فیلم نقطه اوج سینمای وسترن اسپاگتی ایستوود و لئونه است. فیلم The Good, the Bad and the Ugly که در ایتالیا و اسپانیا فیلمبرداری شده و دارای برخی از بهترین بازیگرانی است که در این ژانر می بینید، به همان زیبایی، پیچیده و حماسی است که هر وسترنی که تا به حال دیده اید. این یک فیلم وسترن عالی است.معروف ترین وسترن اسپاگتی یک اثر بصری زیبا و درخشان با موسیقی متن معروف انیو موریکونه در هسته آن است.

این اثر بدیع و قدرتمند دارای چندین سکانس به یاد ماندنی از جمله یک سکانس معتبر و هیجان انگیز جنگ داخلی است. این وسترن حماسی اسپاگتی با بازی کلینت ایستوود، لی ون کلیف و الی والاک در نقش قهرمانان خشن طلایاب یکی از کلاسیک های کلاسیک و ماندگار سینمای وسترن است.

نکته جالب در ساخت این اثر این است که سرجیو لئونه کارگردان ایتالیایی انگلیسی بلد نبود و مجبور بود برای ارتباط با بازیگران انگلیسی زبان خود از مترجم استفاده کند. این فیلم بخشی از یک سه گانه است که با یک مشت دلار در سال ۱۹۶۴ شروع شد و با فیلم برای چند دلار بیشتر در سال ۱۹۶۵ ادامه یافت.

 

فیلم The Searchers

  • کارگردان: جان فورد
  • ستارگان: جان وین

فیلم The Searchers

حماسه جستجوی خواهرزاده ربوده شده او توسط بیگانگان نژادپرست هنوز در قدرت تاریک، زیبایی و شکوه فراگیرش شگفت انگیز است. عملکرد فوق‌العاده وین به عنوان یک ضدقهرمان متعصب، پیچیده، لایه‌ای و آزاردهنده باعث می‌شود به راحتی تکرار شود.

در این فیلم کابوی، جان وین نقش یک کهنه سرباز ارتش کنفدراسیون را بازی می کند که در جستجوی سرخپوستان کومانچی است که خانواده او را سلاخی کردند، مزرعه آنها را سوزاندند و خواهرزاده جوانش را ربودند.

برای تولید فیلم، جان فورد اصرار داشت سرخ‌پوستان آمریکایی را برای بازی در نقش‌های کومانچی استخدام کند، اگرچه تقریباً همه بازیگران آن نقش‌ها ناواهو (شاخه دیگری از بومیان آمریکا) بودند و زبان، لباس و رقص بر اساس فرهنگ ناواهو بود.

فیلم سینمایی وسترن جذاب «جنگو» (Django)

  • سال ساخت: ۱۹۶۶
  • کارگردان: سرجو کوربوچی (Sergio Corbucci)
  • بازیگران: فرانکو نرو، لوردانا نوشاک و

فیلم سینمایی وسترن جذاب «جنگو»

جنگو ۱۹۶۶ یکی از بهترین فیلم های وسترن است. اگر مرد بی نام بهترین شخصیت در وسترن های اسپاگتی باشد، جنگو بدون شک در رتبه دوم قرار دارد.

برخلاف شخصیت های بزرگتر ایستوود و لئونه، جنگو توسط چندین بازیگر در فیلم های مختلف بازی شده است، بنابراین تا به امروز بیش از ۳۰ فیلم جنگو ساخته شده است.

اما در میان همه بازیگران این تصویر، فرانکو نرو ستاره ایتالیایی که در وسترن کلاسیک سرجیو کوربوچی ظاهر شد چیز دیگری است. جنگو یکی از آن فیلم‌های انتقامی وسترن است که بدون شک باید در صدر این فهرست قرار گیرد.

جانگو یک کهنه سرباز است که چند سال پس از جنگ داخلی خود را درگیر جنگ نژادی بین سربازان آمریکایی و راهزنان مکزیکی می بیند.

جنگو فیلمی شلوغ و مهیج با مضامین لایه لایه سیاسی است که در زمان اکران به دلیل خشونت و شکنجه بالا بسیار حاشیه ساز بود. حالا با گذشت چند سال از این قاتل ناب، می توان آن را یک فرقه واقعی دانست. تماشای فیلم های قدیمی وسترن، به خصوص جنگو، لذتی وصف ناپذیر به آدم می دهد.

فیلم The Homesman

  • کارگردان: تامی لی جونز
  • بازیگران: تامی لی جونز
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات The Homesman در IMDB: ۶/۶

فیلم The Homesman

مریم زنی قوی و مستقل است که احساس انزوا و افسردگی می کند. پس از یک زمستان سخت، او انتخاب می شود تا سه زن با مشکلات روحی و روانی را به مکانی در شرق ببرد که این بیماران در آنجا نگهداری می شوند.

The Homesman یک وسترن تاریخی و تجدیدنظرطلب است که بر اساس رمانی به همین نام اثر گلندون سوارثات ساخته شده است. این فیلم اولین بار در جشنواره کن و در بخش اصلی جشنواره به نمایش درآمد اما نتوانست نخل طلا را از آن خود کند.

The Homesman زندگی سخت و دشوار مهاجران اولیه در غرب میانه در دهه ۱۸۵۰ را نشان می دهد که با مشکلاتی مانند فقر و بیماری روانی دست و پنجه نرم می کردند.

این فیلم یک وسترن فمینیستی است که تصویری از زنان و مشکلات آنها در خانه و جامعه ارائه می دهد و در نتیجه قوانین وسترن کلاسیک را زیر پا می گذارد. خانه دار فیلمی درباره زنان است، زنان در مرکز اکشن قرار دارند، داستان را به جلو می برند و در پایان وقتی مردها صحنه یک زندگی پر دردسر و رویا را ترک می کنند، زنی نقش قهرمان و مطلق را بر عهده می گیرد.

خوب است و از زنان بیمار فقیر مراقبت می کند. این فیلم از نظر بصری خیره کننده است. طراحی لباس، صحنه، مناظر، هواپیما و نوع میزانسن بسیار جذاب است و می تواند مخاطب را جذب کند. The Homesman یک وسترن متفاوت از تامی جونز است

 

فیلم The Ballad of Buster Scruggs

  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: لیام نیسون
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات The Ballad of Buster Scruggs در IMDB:۷/۳

فیلم The Ballad of Buster Scruggs

داستان در آمریکای پس از جنگ داخلی در قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد، داستان شش فرد مختلف در شش قسمت روایت می‌شود.

تصنیف باستر اسکراگز برای اولین بار در هفتاد و دومین جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و در آنجا جایزه طلایی اوسلای بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. این فیلم بر اساس دره طلای جک لندن و دختری که تماس گرفت اثر استوارت وایت، پس از اکران بسیار محدود در نتفلیکس منتشر شد.

این فیلم در ابتدا قرار بود یک سریال تلویزیونی شش قسمتی باشد، اما نتفلیکس در نهایت با کوئن‌ها کنار آمد تا یک فیلم بلند بسازد. داستان ها گاهی کمدی، گاهی تاریک و سیاه، گاهی کنایه آمیز و پر از خشونت است.

تصنیف باستر اسکراگز یک وسترن تجدیدنظرطلب خیره کننده خواهد بود که به زیبایی فیلمبرداری شده و امتیازی جذاب دارد. مناظر وسیع گسترده، شهرهای زیبا، کوه های باشکوه، همه به زیبایی با یک پالت رنگی فریبنده به تصویر کشیده شده اند.

داستان ها موسسه فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۱۸ معرفی کرد و در نودمین دوره جوایز اسکار سه نامزدی بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلمنامه اورجینال یک ترانه را دریافت کرد.

 

فیلم این گروه خشن (The Wild Bunch)

  • سال ساخت: ۱۹۶۹
  • کارگردان: سم پکینپا (Sam Peckinpah)
  • بازیگران: ویلیام هولدن و ارنست بورگناین
  • امتیاز IMDb: نمره ۷٫۹

فیلم این گروه خشن

فیلم این گروه خشن را می توان یکی از بهترین فیلم های وسترن نامید. اواخر دهه ۱۹۶۰ دوران پرفراز و نشیبی برای سینمای آمریکا بود، با نمایش ابتذال شدید و خشونت شدید هالیوود برای مخاطبان جوان تر و در عین حال جنجال زیادی در بین تماشاگران و منتقدان مسن تر ایجاد کرد. «گروه وحشی» ساخته سام پکینپا در آن زمان فیلمی مهم بود که با دوران کهنسالی سینمای غرب خداحافظی می کرد.

گروهی از مردان مسلح یاغی به رهبری همراه سابق خود که اکنون افسر قانون است، به یک ماموریت مرگبار برای مقابله با یک ژنرال فاسد مکزیکی فرستاده می شوند و تا آخرین نفس مبارزه می کنند. این فیلم بیشتر به خاطر صحنه های غم انگیز، نبرد نهایی و صحنه های اسلوموشن شناخته شده است. اما در کل یک شاهکار و نمایشی خشن و تکان دهنده است.

 

فیلم No Country for Old Men

  • کارگردان: برادران کوئن
  • ستارگان: جاش برولین، تامی لی جونز، خاویر باردم

فیلم No Country for Old Men

شاهکار جوئل و اتان کوئن بدون شک یکی از بهترین وسترن های این قرن است. داستان فیلم در سال ۱۹۸۰ اتفاق می‌افتد، این فیلم زندگی یک سرباز کهنه سرباز ارتش (جاش برولین) را بررسی می‌کند که آن را بزرگ می‌کند، یک قاتل (خاویر باردم) که او را شکار می‌کند و یک کلانتر پلیس (تامی لی جونز) که او را حل می‌کند. او را نگاه کن.

این فیلم در طول توسعه خود به دنبال بحث در مورد چندین موضوع است، مانند افزایش خشونت در غرب، نقش شانس/سرنوشت در زندگی/تصمیم گیری انسان، و این سوال بزرگتر که آیا زندگی معنا دارد یا ارزش. جایی برای پیرمردها نیز یکی از بزرگترین آنتاگونیست های ژانر وسترن را خلق می کند.

تقریباً هر فیلم برادران کوئن چیز جدیدی را به سینما می آورد، اما تماشاگران واقعاً برای فیلم No Country for Old Men محصول ۲۰۰۷ آماده نبودند. کوئن ها بدون زحمت یکی از نیهیلیستی ترین تفسیرهای کورمک مک کارتی از آمریکا را زنده می کنند.

در هسته اصلی فیلم وسترن، جایی برای پیرمردها نیست، داستانی در مورد حرص و طمع، سرنوشت و افرادی است که توسط جهان به سایه ها رانده می شوند. اما بازی های متفکرانه جاش برولین و تامی لی جونز نیز چشمگیر است، اما کار خلاقانه خاویر باردم در نقش قاتل آنتون چیگور به عنصر اصلی فیلم تبدیل می شود.

 

فیلم The Power of the Dog

  • کارگردان: جین کمپیون
  • بازیگران: بندیکت کمبریج
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات The Power of the Dog در IMDB: ۶/۸

فیلم The Power of the Dog

جورج و فیل دو برادر کشاورز ثروتمندی هستند که در مزرعه بزرگ خود زندگی می کنند. پس از ازدواج جورج با رز، فیل با سخنان خود رز را مسخره می کند و به پسرش نزدیک می شود.

قدرت سگ یک وسترن تجدیدنظرطلب است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس ساویج ساخته شده است. The Power of the Dog اولین بار در هفتاد و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد، جایی که کمپیون برنده شیر نقره ای بهترین کارگردانی شد.

The Power of the Dog همچنین نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد و کمپیون برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. این فیلم کاوشی جذاب در موضوعات روان‌شناختی، گره‌های ذهنی سرکوب‌شده و ایده‌های مردانگی و زنانگی است که با لحنی ادبی اتفاق می‌افتد.

داگ پاور خشونت افسارگسیخته، تبهکاران تفنگدار و ابرقهرمانان وسترن های کلاسیک اسپاگتی را ندارد. آنچه Dog Power با خود به ارمغان می آورد، داستانی مدرن با مشکلات انسانی امروزی است که از برخی عناصر وسترن و تصویری متفاوت از کابوی ها و نمایش های وسترن استفاده می کند. از سگ» یکی از پربازدیدترین فیلم های جشنواره آن سال بود.

 

فیلم Wind River

  • کارگردان: تیلور شریدان
  • بازیگران: جرمی رنر
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات Wind River در IMDB: ۷/۷

فیلم Wind River

در رزرو هند، لمبرت جسد یخ زده ناتالی را در برف می یابد. پس از اینکه پلیس محلی نمی تواند قاتل او را پیدا کند، اف بی آی یک مامور تازه کار را برای رسیدگی به پرونده می فرستد.

Wind River یک وسترن شهری است که تیلور شریدان از هزاران داستان واقعی الهام می گیرد تا آگاهی را نسبت به نرخ بالای حمله و قتل در میان زنان بومی آمریکا افزایش دهد.

رودخانه باد رفته رفته به مطالعه خانواده، رنج، دلسوزی و عذاب فقدان تبدیل می شود و در نهایت به عنوان اعتراضی در برابر مشکلاتی مانند محرومیت سیستماتیک جمعیت محلی، بیکاری و مواد مخدر در میان ساکنان این مناطق عمل می کند. این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و نقدهای بسیار مثبتی از منتقدان دریافت کرد.

این فیلم در باکس آفیس بسیار موفق بود و در مقابل بودجه ۱۱ میلیون دلاری خود ۴۵ میلیون دلار به دست آورد و عنوان ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داد.

رودخانه باد یک نئو وسترن جنایی است که فضای بسیار هوشمندانه ای را در سینما ایجاد می کند. قلب برف و یخ است و برخی از عناصر غربی مانند بومیان آمریکایی، قهرمانی خستگی ناپذیر و دنیای بی قانون را به قلب دنیای امروز می آورد.

تنش پرتنش، لحن سرد کننده، شخصیت های گوشتی به خوبی کار می کنند و با جهان بینی فیلم همخوانی دارند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا