بهترین فیلم های ایرانی اکران شده

اسامی ترسناک ترین فیلم های ایرانی

ترسناک ترین فیلم های ایرانی کدام است؟ اگر شما هم به ژانر وحشت علاقه دارید و به دنبال فیلم های ایرانی ترسناک هستید در ادامه با ما همراه باشید تا لیسی از بهترین فیلم های ترسناک ایرانی را معرفی کنیم.

شاید با شنیدن عنوان فیلم ترسناک ایرانی کمی تعجب کنید و فکر کنید که این ژانر در ایران چندان جا نیفتاده است. اما در سال های اخیر فیلم های ترسناک مختلفی تولید شده است. در این مطلب به ارائه فیلم های ترسناک ایرانی می پردازیم.

فیلم ترسناک یکی از پرطرفدارترین ژانرهای دنیای فیلم است که طرفداران بی شماری در سراسر جهان دارد.

اسامی ترسناک ترین فیلم های ایرانی

در ادامه لیستی از فیلم های ترسناک ایرانی را معرفی می کنیم.

فیلم آل

فیلم آل

فیلم آل داستان زوج جوانی را روایت می کند که در دوران بارداری زن به دلیل ماموریت کاری شوهر تصمیم می گیرند به ایروان سفر کنند. پس از مدتی به دلیل خرافاتی که در مورد آل و جن می شنوند، زندگی خوب آنها مختل می شود و تغییر می کند.

بهرام بهرامیان که با ساخت سریال های پرمخاطب و جنجالی مانند ساعت شنی و سقوط فرشته، مهارت های کارگردانی خود را نشان داد. پس از ساخت سریال ساعت شنی و بحث جنجالی جایگزینی، علی معلم به بهرامیان به عنوان تهیه کننده اعتماد کرد و از ساخت اولین فیلم بهرامیان در سینما حمایت کرد.

فیلمنامه آل توسط بهرام عظیمی انیماتور مشهور سینمای ایران نوشته شده است و بهرامیان فیلم آل را با حضور بازیگران مشهوری چون مصطفی جامانی که در آن زمان به تازگی سریال یوسف پیامبر را به پایان رسانده بود جلوی دوربین برد.

 

فیلم حریم

فیلم حریم

در خلاصه داستان فیلم حریم آمده است: در یکی از جنگل های شمال ایران، قتل عام عجیبی رخ داده است. یک افسر پلیس (با بازی حمید فرخ نژاد) به همراه یک افسر پلیس محلی (با بازی عنایت شفیعی) برای حل معمای قتل گردشگران انگلیسی به منطقه بالا اعزام می شوند، اما…

حریم سومین ساخته رضا خطیبی کارگردان ایرانی مقیم فرانسه است که پیش از این تجربه ساخت کمدی متفاوتی به نام «در شهر خبری نیست» را داشت و حریم را در فضایی جنایی، مرموز و ترسناک جلوی دوربین برد.

اگرچه حریم در طول جشنواره و اکران خود موفقیت چندانی کسب نکرد، اما یک فیلم ترسناک دور ریختنی است که به خوبی از قوانین این ژانر پیروی می کند و عموماً مخاطب را می ترساند.

 

فیلم زالاوا

فیلم زالاوا

داستان فیلم زالاوا درباره روستایی در منطقه ای کوهستانی است که مردم آن به زبان کردی صحبت می کنند. در این دهکده یک جن گیر وجود دارد که تصمیم دارد با شلیک تیر به پای یکی از اهالی جن را از بدن او رها کند. داستان فیلم در دهه ۱۹۵۰ می گذرد و یک ژاندارم تصمیم می گیرد جلوی خرافات و رفتار مردم خرافات روستا را بگیرد.

ارسلان امیری در اولین تلاش خود به عنوان کارگردان تصمیم گرفت اثری بومی با موضوع خرافات و نقد خرافات محلی و محلی در اقلیم کردستان بسازد. زالاوا در دورانی که سینمای ایران به سمت ساخت آثار اجتماعی یا کمدی روی آورده، اثری متفاوت و قابل توجه است و قطعا در فهرست فیلم های ترسناک سینمای ایران جای درستی دارد.

 

فیلم پوست

فیلم پوست

داستان فیلم پست درباره عشق، جادو و خرافات است و داستان خانواده ای است که مادر و پسر هستند و زندگی آنها به دلایلی دچار مشکل می شود. این فیلم به برخی خرافات محلی اشاره دارد و تاثیر این خرافات را بر زندگی مردم آن منطقه بررسی می کند.

 

بهمن و بهرام ارک، فیلمسازان خطه آذربایجان، محصول آموزش آموزشگاه سینمایی هستند که توسط دولت یازدهم پس از یک سلسله استعدادیابی تاسیس شده است. این دو برادر ترک زبان با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» توانستند نظر مثبت جامعه سینمایی و منتقدان را به خود جلب کنند و در اولین تلاش سینمایی خود به سراغ ساخت فیلمی پوستی در ژانر وحشت رفتند.

این چرم بر اساس یک سری باورهای محلی و فرهنگ زیست بوم شناختی منطقه آذربایجان، تاریخچه ای محلی دارد و به زبان ترکی ساخته می شود. اما این فیلم در جشنواره فیلم فجر و در اکران عمومی و آنلاین توانست مخاطبان خود را جذب کند.

 

 

فیلم ماهی و گربه

فیلم ماهی و گربه

یک رستوران کنار جاده ای به جرم استفاده از گوشت انسان در غذای خود پلمب و صاحب رستوران دستگیر شده است. در نزدیکی این رستوران که در شمال کشور است، استراحتگاهی وجود دارد که گروه های دانشجویی برای گذراندن چندین اردوی علمی به آنجا می روند.

در یکی از این سفرها چند دانش آموز گم می شوند. دانش آموزانی که از گوشت آنها در غذای رستوران استفاده می شود.

 

شهرام مکری کارگردان رسمی و استاد سبک سینمای ایران در دومین تلاش سینمایی خود داستانی جنایی و معمایی را انتخاب کرد. داستانی که در آن وحشت و ترس وجود دارد و به دلیل شکل متفاوت فیلمبرداری و بیش از ۲ ساعت سکانس شات، ماهی و گربه یکی از فیلم های محبوب سینمادوستان است.

 

فیلم کلبه

فیلم کلبه

کلبه داستان ۴ دانشجوی جوان است که برای تحقیق در مورد یک پروژه دانشگاهی به جنگل های شمال می روند و در کلبه ای در جنگل زندگی می کنند. همزمان با حضور این ۴ جوان، اتفاقات عجیبی در داخل و اطراف لژ می افتد که آنها را به وحشت می اندازد.

جواد افشار بیش از یک دهه پیش فیلمی بر اساس ژانر ترسناک و با حضور ۴ بازیگر جوان پیش از آن که به عنوان کارگردان تلویزیونی با گروه دوگانه گاندو ظاهر شود، از جمله آثاری است که با استانداردهای ژانر وحشت همخوانی دارد.

این فیلم داستانی روشن دارد و از ویژگی های جنگل های شمال برای استفاده از فضای ترس و دلهره استفاده کرده است.

 

فیلم طلسم

فیلم طلسم

زوج جوانی پس از ازدواج برای ماه عسل به شمال کشور می روند. در میانه راه طوفان شدیدی رخ می دهد و عروس و داماد راه خود را گم می کنند و در تاریخ گم می شوند و به دوره قاجار می رسند و طلسم خانه متروکه ای در روستا باعث می شود تا سال ها عروس در آن خانه زندگی کند.

در دهه ۶۰ جسارت کارگردانان برای ساخت آثار متفاوت بیشتر از همیشه بود و داریوش فرهنگ به عنوان کارگردان جوانی که توانست در آثار ماندگار تئاتر بازی کند و حضورش در سینما نیز با تجربه کارگردانان بزرگی چون بهرام بیضایی در دومین تلاش کارگردانی خود به ساخت فیلمی در ژانر ترسناک ادامه داد.

طلسم تجربه ای متفاوت در کارنامه فرهنگ محسوب می شود و از جمله آثاری است که می تواند زمینه ساز تجربه های جدی تری در سینمای ارزشی دهه ۶۰ باشد. فرهنگ در دومین فیلم خود پس از رسول فرزند ابوالقاسم که در ابتدای پیروزی انقلاب ساخته است؛ از حضور اهالی تئاتر و نام های آشنا استفاده می کرد.

البته این فیلم بازخورد چندان جدی در مقابل تماشاگران نداشت و نتوانست به فیلمی ترسناک و لذت بخش برای مخاطب تبدیل شود.

 

فیلم شب بیست و نهم

فیلم شب بیست و نهم

داستان فیلم شب بیست و نهم درباره یک زوج به نام‌های محترم و اسماعیل است که طبق یک سنت قدیمی از بچگی عقد آنها را خوانده‌اند تا در جوانی با هم ازدواج کنند.

پدر محترم دخترش را دفن می کند و در همان حال جنی را روی پشت بام خانه می بیند. داستان فیلم شب بیست و نهم درباره یک زوج به نام‌های محترم سال‌ها بعد که محترم بزرگ می‌شود باز هم حضور جن در خانه آن‌ها و یادآوری خاطره پدر در دوران کودکی باعث می‌شود زندگی محترم و اسماعیل دچار چالش‌های جدی شود.

 

فیلم اثیری

فیلم اثیری

خورشید (هانیه طوسلی) و سمندر (امین حیایی) پس از یک مراسم عروسی مفصل در شمال کشور زندگی مشترک خود را آغاز می کنند. از روز عروسی، آفتاب شروع به تشنج می کند. خانواده سمندر و پدر و عمویش از تاجران سرشناس کشور و دارای ثروت فراوان هستند.

وقتی خورشید به خانه آنها می رود، متوجه می شود که زنی را به شکلی دیگر در خانه می بیند و پس از هر بار دیدن او، بیهوش می شود. خورشید تصمیم می گیرد زن را نقاشی کند.

وقتی نقاشی را به عموی سمندر (خسرو شکیبای) نشان می‌دهد، متوجه می‌شوند که او معشوقه سابق عموی سمندر بوده و دیدن روح او که سال‌ها از دست رفته، زندگی خانواده سمندر را دچار مشکل کرده است.

 

محمدعلی سجادی یکی از کارگردانان سینمای اجتماعی ایران است که داستان هایش برگرفته از حوادث طبیعی است و همیشه رنگ جنایت و خونریزی دارد. ساخت فیلم‌هایی چون جنایت، شیفت، رنگ شب و اطهیری در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ ثابت کرد که رویکرد سجادی به سینما از منظر وحشت و دلهره است.

اثیری در اوایل دهه ۸۰ با حضور بازیگران مشهوری چون امین حیایی، خسرو شکیبایی و هانیه طوسلی ساخته شد. فیلمی بر اساس فرمول فیلم های ترسناک سینمای ایران و روایتگر داستانی است که ریشه در برخی خرافات و باورهای محلی و زیست بوم ایران دارد.

 

فیلم خوابگاه دختران

فیلم خوابگاه دختران

دو دختر جوان که دوست خانوادگی هستند و همزمان در یکی از شهرهای اطراف تهران در دانشگاه پذیرفته شده اند تصمیم می گیرند برای تحصیل در دانشگاه خانه ای اجاره کنند.

رویا و شیرین با وجود مخالفت خانواده‌هایشان به شهری می‌روند که در آن درس خوانده‌اند و در خانه پیرزنی زندگی می‌کنند که همیشه صداهای عجیبی از خانه‌اش می‌شنود. سرانجام پسر پیرزن که دیوانه است دست به جنایاتی می زند که زندگی را برای دانش آموزان دختر سخت می کند.

 

محمدحسین لطیفی یکی از سینماگران با تجربه است. او می تواند هر فیلمنامه خوبی را به اثری قابل تماشا تبدیل کند و تجربه او در پروژه های مختلف نشان می دهد لطیفی در شناخت ژانر و درست ساختن آن ماهر و دقیق است.

خوابگاه دختران به نویسندگی ایرج طهماسب و حمید جبلی و تهیه کنندگی برادران مدرسی ساخته شده است و فیلم موفق عینک دودی همین تیم پیش از این اکران و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود.

استفاده از چهره دو جوان کمتر شناخته شده (باران کوثری و نگار جواهریان) در کنار بازیگرانی که بیشتر در عرصه کمدی دیده می شوند مانند مجید صالحی و حشایار راد و حضور درخشان صادق صفایی در نقش یک جنایتکار. فیلم دختران خوابگاه کار فوق العاده ای انجام داد.

 

فیلم اقلیما

فیلم اقلیما

دختری ثروتمند با مردی ازدواج می کند اما از همان ابتدای زندگی به او و رفتار او شک می کند. زن به حضور زن دیگری در ویلای خود شک دارد اما شوهرش که همیشه او را دوست دارد سعی می کند به او این احساس را بدهد که از یک بیماری روانی رنج می برد.

در نهایت معلوم می شود که حق با زن بوده و مرد با زنی رابطه داشته و مرد او را دیوانه کرده و او را بیرون کرده چون می تواند ثروت دختر را بگیرد.

 

محمدمهدی اصغرپور حضوری کم رنگ اما متنوع در سینما دارد. اولین فیلم او در ژانر معنایی بود و در سال ۱۹۸۵ سعی کرد فیلمی در ژانر ترسناک بسازد. اقلیم فیلمنامه ای قوی و پرجزئیات دارد که عسگرپور سعی کرد با تکیه بر عناصر مهم در طراحی صحنه به ویژه انتخاب شخصیت اصلی فیلم، آن را به یک اثر استاندارد در سینمای وحشت تبدیل کند.

 

فیلم پارک وی

فیلم پارک وی

دختر و پسر جوان و ثروتمندی روی پل در خیابان عاشق می شوند و با وجود مخالفت خانواده دختر تصمیم به ازدواج می گیرند. بعد از ازدواج مشخص می شود که پسر دچار مشکلات و بیماری های روحی و روانی است و عشق او به همسرش بیشتر شبیه جنون است.

این رفتار که با حمایت مادرشوهر ادامه پیدا می کند، منجر به جنایت می شود و دختر راهی بیمارستان می شود. پس از بهبودی دختر تصمیم می گیرد برای انتقام به خانه شوهرش بازگردد و این بار دختر شوهر و مادرش را به طرز بسیار بی رحمانه ای می کشد.

 

فریدن گیرانی از معدود کارگردانانی است که علاقه زیادی به فضاسازی معمایی، جنایی و مرموز و ترسناک دارد. از دومین فیلمش «قرمز» علاقه خود را به خشونت و جنایت در آثارش نشان داد و همین خط را در آثار بعدی «شب گذشته» و «آب و آتش» ادامه داد.

جیرانی در سال ۱۹۸۵ فیلم پارک وی را با خط داستانی مشابه فیلم قرمز اما در فضای فیلم اسلشر ساخت. جیرانی همانطور که از حضور ۲ چهره جوان در قرمز بهره برده بود، به سراغ ۲ تازه وارد به پارک وی، نیما شاهرخشاهی و رعنا آزادی ور رفت و تعدادی از بازیگران را به پارک وی تقدیم کرد.

 

فیلم خواب لیلا

فیلم خواب لیلا

رویای لیلا داستان لیلا، دختر ۲۶ ساله ای است که در خانه ای که از پدر و مادرش به ارث برده تنها زندگی می کند. او مدتی است که مورد حمله وحشیانه دختری ۶ ساله قرار گرفته که قدرت های خارق العاده ای دارد. دکتر پوریا تنها راه رهایی از او را جستجو در گذشته فراموش شده دوران کودکی اش می داند.

این جست و جو به جایی نمی رسد تا اینکه سرانجام او را به دکتر سهرابی سپردند تا لیلا را به سفری درونی ببرد تا ناخودآگاهش را ملاقات کند. لیلا به دوران کودکی خود باز می گردد و در آنجا متوجه می شود که مورد آزار و اذیت قرار گرفته و پدر و مادرش جلوی چشمانش کشته شده اند.

 

مهرداد میرفلاح پس از تلاش برای ساخت دو فیلم که یکی از آنها کمدی بود، اقدام به ساخت فیلمی در ژانر ترسناک کرد. رویای لیلا آخرین اثر کارگردان اوست و میرفلاح در این فیلم سعی کرد فیلمی بر اساس علم روانشناسی و هیپنوتیزم بسازد.

رویای لیلا از حضور بازیگران مطرحی بهره برد و عملکرد قابل قبولی را از نظر رضایت مخاطبان برای فیلم ترسناک در حافظه سینمای ایران به ثبت رساند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا